Liikkumisen riemua

Pitkään jatkuneen liikkumattomuuskauden jälkeen ei välttämättä ole helppoa kaivaa naftaliinista liikuntamoodia ja ottaa sitä käyttöön. Itsensä vääntäminen lenkkipolulle tai salille voikin vaatia reilusti energiaa ja itsensä pakottamista. Päivä voi kulua tuumatessa "pitäisi mennä" ja lopulta ehkä virittää jonkun hyväksyttävän - itselleen hyväksyttävän - syyn jättää reenikerta tällä(kin) kertaa väliin.

Nuoruudessani liikuntaa tuli harrastettua jonkin verran. Lähinnä yleinen pihoilla juoksu ja pyöräily sekä satunnaiset uinti- ja lasketteluhetket olivat normaalikuvioon kuuluvia. En ole milloinkaan varsinaisesti harrastanut liikuntaa tavoitteellisesti ennen kuin menin maratonkouluun vuonna 2007. Silloin tuli orjallisesti harjoitusohjelman mukaisesti paineltua pitkin polkuja fiiliksestä tai säästä riippumatta. Toki tämän jälkeen olen pitänyt selkeitä lepokausia, jotka kyllä ovat joskus kestäneet useammankin kuukauden. Sitten taas jossakin kohtaa on uudelleen herännyt halu liikkua aktiivisemmin.

On aina yhtä ihanaa, kun saa liikunnan flowtilan syttymään itsessään. Se tuo virkeyttä kroppaan ja mieleen. Silloin oikein odottaa liikuntaa ja sen tuomaa hyvää oloa ja rentoutta.

On kyllä ilmiönä jännä, miten toisinaan moodi on niin päällä ja toisinaan ei sitten millään. Joskus voisi kyllä olla halua lähteä liikkeelle, mutta käynnistäminen on vaikeaa. Omalla kohdallani tällöin on tärkeintä saada edes pienessä määrin liikuntaa tuotettua. Se voi olla vaikka puolen tunnin kävely kauppaan ja takaisin. Tärkeinä on liike. Kyllä kerrat ja niiden kestot siitä sitten pikkuhiljaa lähtevät nousuun. Tunne saamattomuuden päihittämisestä antaa lisäpontta.

Viime vuoden marraskuussa juoksin Nykissä maran. Tämän jälkeen jäi liikunta jälleen olemattomaksi. Tämän vuoden alussa otin tavoitteeksi viisi treenikertaa / viikko.Treenikertojen aikatauluttaminen kalenteriin helpottaa aktiivisuuden ylläpitämistä. Ei tarvitse joka päivä arpoa mitä tekisi tai jättäisi tekemättä. Kunhan pysyy suunnitelmassa, homma toimii.

Nyt tavoitteena on vähintään viisi tuntia treeniä / viikko. Yritän sitten vähän viikkokohtaisesti vaihdella viiden ja muutaman lisätunnin välillä siten, ettei joka viikko olisi treenin osalta samanlainen. Myös treenikertojen kestoa olen yrittänyt vaihdella. Olen antanut itseni ymmärtää, että vaihtelu tekee hyvää kropalle ja mielelle. On se vaan niiiiiiiin ihanaa löytää aina uudelleen liikkumisen riemu!


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Elämä on hyvää ja kaunista

Harmaakiven pientilalla kaikki hyvin

Kuuden kilsan treeni alkakoon